Beleven-Genieten-Onthouden

Anna-Maria
op donderdag 20 april 2017 om 22:52 uur

 


Deze foto is al 21 jaar mijn inspiratie.

Stond op mijn allereerste visitekaartje en hangt in mijn huiskamer. Dit is mijn doel en mijn inspiratie. De plaat is gemaakt door Ben van Meerendonk en is volgens mij de redactie van een nieuwsblad in Rotterdam.

Dit is de reden waarom ik bij Puur koos voor de woorden Beleven- Genieten-Onthouden.

Wat zie ik?
Allereerst zie ik erin wat ik wil zien. Namelijk mijn missie in het leven... mensen iets laten meemaken waardoor ze dat ene moment, die ene dag over een kwart eeuw nog precies herinneren.

Haring happen.
Hier worden mensen uit de kantoorsleur gehaald. Ze eten samen nieuwe haringen. De zilte smaak, het poseren, het balanceren op één arm en de foto zelf zorgt ervoor dat dit geen dag als andere dagen is. Pak het moment! Maak het goed! Voel dat je leeft en onoverwinnelijk bent.

Dát is wat ik met Puur elke dag hoop te doen. Het moment pakken. Hoe? Dat is elke keer weer anders. Soms door absurdheid, vaak door zintuigelijk verwennen en altijd door te kiezen voor moeilijk in plaats van makkelijk. Geloof me, dat is NIET makkelijk.

Zo wordt het moment 'anders dan anders' in het collectieve geheugen.

Pillotten
Maar wat zie ik de laatste 25 jaar ook in deze plaat?Ik zie geemancipeerde vrouwen die hun mannetje staan. Tenminste dat hoop ik. Annie M.G. Schmidjes die doorwerken ook al zijn ze getrouwd. Ik zie een wereld waar alles in de supermarkt nog niet in plastic folie is verpakt.

Tijden waar je één keer per week je haar wast en dan gaat slapen met pillotten. Een wereld van radio en rust. Ziektes die je eerder vellen en feesten met een animator die je laat dansen met een ballon tussen jouw buik en die van een ander.

No Netflix.
Ook zie ik een Mad Man achtige wereld van overwinnen door deadlines nét wat sneller te halen dan de rest en vechten voor je bestaan en je gezin zonder tijd voor wintersport of Netflix.

Vanavond ga ik op zoek naar het echte verhaal. Ben benieuwd. Zoek je mee?

ps Volgens Blonde God is de baas duidelijk te herkennen. Ik dacht altijd rechtsvoor. Hij denkt iemand anders. Wie denk jij?

Meer van Meerendonk natuurlijk op mijn favoriete site Flickr

Reacties op Beleven-Genieten-Onthouden

Punkmedia 20/04/2017 | 22:45 uur

Prachtig!

En de baas is volgens mij de enige man met jasje (nog geen inspanning van betekenis geleverd).

 
sytske 20/04/2017 | 23:18 uur

Ik zeg.... middelste rij, tweede van rechts... geheel spontaan heeft de baas geen jasje aan, maar wel een lekker bonte en brede stropdas.

 
Mariëlle Wegman 21/04/2017 | 00:13 uur

De man in het donkere pak

 
Maartje Luif 21/04/2017 | 06:27 uur

Ik denk ook de tweede van rechts. Manspreading without mercy en volkomen op zijn gemak.

 
Anna-Maria 22/04/2017 | 18:04 uur

@Maartje en dat denk ik ook! Zoektocht loopt nog steeds dood. Niets gevonden.

 
Marco 25/04/2017 | 22:25 uur

Meer info over de foto (via Google Image Search) is te vinden op de website van het Nederlands Fotomuseum. Daar wordt overigens een andere fotograaf gemeld:

http://collectie.nederlandsfotomuseum.nl/nl/zoeken-in-de-collectie/indeling/detail?q_searchfield=de+rotterdammer&language=nl-NL

Hoofdredacteur van De Rotterdammer in 1950 was Evert Diemer? Een oude foto van hem gevonden, maar kan die nog niet helemaal plotten op bovenstaande foto. ;)

 
Anna-Maria 25/04/2017 | 23:46 uur

@Marco 1950! Nog ouder dan ik dacht. Heel blij mee... ik ga verder met de zoektocht.

 
Anna-Maria 25/04/2017 | 23:58 uur

Wat een mooi verhaal... en een echte RotterdammerT

1907-1987
Cornelis Marinus Leendert (Kees) Molkenboer werd op 7 april 1907 geboren aan de Crooswijkseweg in Rotterdam. Zijn vader werkte als knecht in een stalhouderij in het centrum van de stad en werd op latere leeftijd bezorger van medicijnen voor een apotheek. Na de lagere school ging Kees in de leer bij slagerij Haak aan de Goudserijweg.

Via een spaarsysteem van De Gruyter en De Sperwer kocht Molkenboer zijn eerste camera en raakte zo steeds meer bezeten van fotografie. Hij werd lid van amateur-fotoclub De Maasstad en ontwikkelde zo zijn technische kennis.

In 1936 schreef Molkenboer zich onder de naam International Photopress Office (IPO) in bij de Kamer van Koophandel en opende hij onder de naam Studio 36 een atelier aan de Mauritsweg, waar hij zich tot 1939 toelegde op een breed scala aan fotografische activiteiten: van portret- tot architectuurfotografie.
Na de oorlog fotografeerde Molkenboer voor eigen rekening en werkte op no-cure-no-pay basis voor Rotterdamse kranten en weekbladen. In de eerste na-oorlogse jaren ging het hierbij om 17 periodieken. In die tijd kwamen persfotografen maandelijks bijeen in café de Toog, waar zij de afdeling Rotterdam van de Nederlandse Vereniging van Fotojournalisten oprichtten. Molkenboer werd de eerste voorzitter.

Door zijn contacten met verschillende linkse kunstenaars werkte Molkenboer in de eerste naoorlogse jaren regelmatig voor De Waarheid. Uit deze periode zijn veel bijzondere opnamen in het archief aanwezig, waaronder demonstraties tegen de Marshall-hulp en tegen de oorlog in Indië. Later werkte hij onder meer voor het christelijke dagblad De Rotterdammer.

Van 1958 tot 1968 gaf hij twee dagen per week les aan de School voor Fotografie in Den Haag.

 
Anna-Maria 25/04/2017 | 23:59 uur

maar de zoektocht naar de redactie is moeilijker. Ik geef niet op

 
Plaats jouw reactie